Bekijk van tevoren of u recht heeft op bijstand. Krijgt u een bijstandsuitkering, dan heeft u ook plichten.
Om een bijstandsuitkering aan te kunnen vragen moet u een aantal stappen volgen. Misschien geldt er voor u eerst nog een zoekperiode.
Stap 1: Melding doen bij Werk.nl
Ga eerst naar Werk.nl. Hier kunt u een digitale melding doen om bijstandsuitkering aan te vragen. Op Werk.nl logt u in met uw DigiD. Daarna ziet u hoe u de bijstandsuitkering in uw gemeente aanvraagt. U staat u hiermee ook gelijk als werkzoekende ingeschreven bij UWV.
Stap 2: Telefonisch contact opnemen met het Sociaal Loket
Na de digitale melding via Werk.nl, neemt het Sociaal Loket binnen 5 werkdagen contact met u op. U kunt ook zelf telefonisch contact opnemen met het Sociaal Loket. Het hangt van uw leeftijd af hoe het verdergaat
Stap 3: voor mensen onder de 27 jaar
Als u jonger bent dan 27 jaar, dan kunt u niet direct verder met de aanvraag. Voor u geldt namelijk de wettelijke zoekperiode van 4 weken. Na uw melding op Werk.nl neemt het Sociaal Loket binnen 5 werkdagen contact met u op. U kunt ook zelf telefonisch contact opnemen met het Sociaal Loket. In het gesprek legt de consulent van het Sociaal Loket uit wat er in de zoekperiode wordt verwacht en wanneer de zoekperiode afgelopen is. De zoekperiode start op de datum dat u zich heeft gemeld op Werk.nl. Na de zoekperiode kunt u zich weer melden voor een uitkering; u kunt telefonisch contact opnemen met het Sociaal Loket. Krijgt u na de zoekperiode een uitkering, dan gaat deze in vanaf het begin van de zoekperiode.
Stap 3: boven de 27 jaar
Bent u 27 jaar of ouder en wilt u een uitkering aanvragen, dan neemt het Sociaal Loket binnen 5 werkdagen contact met u op. U kunt ook zelf telefonisch contact opnemen met het Sociaal Loket. U wordt uitgenodigd voor een gesprek. Het Sociaal Loket verwacht dat u zelf actief op zoek gaat naar betaald werk of een opleiding. Nadat u het gesprek met de gemeente hebt gehad, kan de aanvraag voor een bijstandsuitkering echt in gang gezet worden.
Gesprek met het Sociaal Loket
Na de telefonische melding wordt u uitgenodigd voor een gesprek bij het Sociaal Loket. U moet bewijsstukken meenemen naar het gesprek, bijvoorbeeld: een geldig identiteitsbewijs, uw huurcontract en een recent overzicht van de bij- en afschrijvingen op uw bankrekening. Bij uw inschrijving op internet of op het aanvraagformulier staat precies wat u moet meenemen.
Tijdens het gesprek bespreekt u met een klantmanager van het Sociaal Loket wat u al heeft gedaan om aan werk te komen. Bewaar daarom altijd bewijsstukken van sollicitaties en inschrijvingen bij uitzendbureaus van de laatste tijd. Neem deze bewijstukken mee naar het gesprek. Ook neemt u een recent cv mee naar het gesprek; kunt u niet werken, neem dan een bewijsstuk mee waaruit blijkt dat u niet beschikbaar bent voor werk.
Bericht over de uitkering
Binnen 8 weken na de aanvraagdatum krijgt u bericht van het Sociaal Loket. Heeft u recht op een bijstandsuitkering? Dan krijgt u deze toegekend vanaf de dag dat u zich heeft gemeld via Werk.nl. U moet zich dan na uw melding via Werk.nl wel op tijd telefonisch hebben gemeld bij het Sociaal Loket
Bijstand en verhuizen naar Uithoorn
Heeft u een bijstandsuitkering in een andere gemeente dan Uithoorn en wilt u naar de gemeente Uithoorn verhuizen? Denk er dan om dat uw bijstandsuitkering niet automatisch doorloopt. U moet opnieuw bijstand aanvragen in de gemeente Uithoorn.