Dit hebben we voor je gevonden

Met het openbaar vervoer reizen

De trein, bus, tram en metro zijn vormen van openbaar vervoer (ov). Vervoersbedrijven hebben extra dienstverlening om mensen met een beperking te helpen bij hun reis.

OV-chipkaart

De OV-chipkaart is de betaalpas voor al het openbaar vervoer in Nederland. Weet je niet goed hoe je de OV-chipkaart moet gebruiken? Op Seniorweb vind je uitleg over de OV-chipkaart.

Voor informatie in eenvoudige taal kan je kijken op Uitleg OV-chipkaart.nl. Deze website legt uit wat de OV-chipkaart is en hoe je ermee kan reizen. De informatie wordt ook voorgelezen.

Een reis plannen met 9292

Via de online OV-routeplanner op de website 9292.nl of in de 9292-app kan je uitzoeken hoe je moet reizen. Je voert jouw vertrekpunt en plek van bestemming in en 9292 geeft aan wat de snelste route is, op welk perron je moet zijn en waar je moet overstappen. Ook krijg je een melding bij vertraging.

Op Seniorweb wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een reis kan plannen met 9292.nl of de 9292-app op je smartphone of tablet.

Toegankelijke reis plannen via 9292

9292 kan bij het plannen rekening houden met een lichamelijke beperking. Ook kan 9292 er rekening mee houden als je blind of slechtziend bent. Zo kan je een reisadvies krijgen met langere overstaptijd. Of reizen plannen waarbij je zo min mogelijk hoeft te lopen. Blinden en slechtzienden krijgen bij het voorlezen van het reisadvies te horen bij welke haltes een blindengeleidenlijn aanwezig is. Een instructie voor het aanzetten van deze opties vind je op Seniorweb.

Hulp en advies bij openbaar vervoer

Moet je nog wennen aan het reizen met een OV-chipkaart of het online plannen van je reis? Dan kan je kijken of je ergens terecht kan voor hulp en advies bij openbaar vervoer. Bijvoorbeeld hulp en advies van een OV-ambassadeur. Dit zijn vrijwilligers die zelf op leeftijd zijn en je graag uitleggen hoe het werkt.

Assistentie op het station

Ga je met de trein? Een medewerker van de spoorwegen kan je helpen bij het instappen en uitstappen. Dat kan je van tevoren aangeven door te bellen naar het vervoersbedrijf. Bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) kan het ook door in te loggen op de website.

NS Perronwijzer-app

Kan je de borden boven de treinperrons niet of lastig lezen? Dan kan je misschien de NS Perronwijzer-app gebruiken op je smartphone. Deze app geeft informatie over de eerstvolgende treinen die vertrekken vanaf het perron waar je op dat moment bent. De NS Perronwijzer kan ook voorlezen wat er op de borden staat. Zo kan je nog een laatste keer controleren of je wel in de juiste trein stapt.

Meer uitleg over de app en downloadlinks vind je op de website van de NS.

OV-Begeleiderskaart

Met een OV-Begeleiderskaart kaart kan er 1 begeleider gratis met je meereizen in de trein, tram, bus en de metro. Je kan de kaart aanvragen wanneer je door een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer kan reizen. De kaart staat op jouw naam, dus je kan bij iedere reis kiezen wie je als begeleider meeneemt.

Op de website van Argonaut Advies vind je het aanvraagformulier waarmee je de OV-Begeleiderskaart aanvraagt.

Reisproducten voor blinden en slechtzienden

Inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart kan lastig zijn als je blind of slechtziend bent. Er bestaan speciale abonnementen die in dat geval handig kunnen zijn.

Voor bus, tram en metro: Sentire

Met het Sentire-reisproduct krijg je korting op het instaptarief van het openbaar vervoer. Als er iets mis gaat met uitchecken, betaal je alleen het instaptarief. Dit tarief is €1,20. Je kan ermee reizen met de bus, metro, tram en het ov over water, maar niet met de trein.

Meer informatie over Sentire vind je op de website van Connexxion.

Voor trein, bus, tram en metro: NS Flex-abonnement

Met een NS Flex-abonnement kan je inchecken in het openbaar vervoer zonder vooraf saldo op je OV-chipkaart te zetten. Je betaalt maandelijks achteraf via een automatische incasso. Als je vergeet in te checken of uit te checken, dan herstelt NS dit meestal met behulp van je reisgeschiedenis.

Meer informatie over het NS Flex-abonnement vind je op de website van de NS.

Voor werk: NS-Business Card

Reis je voor je werk, dan kan je ook reizen met een NS-Business Card. Die is geldig in zowel de trein als andere vormen van ov. Met de NS-Business Card moet je inchecken en uitchecken. Aan het eind van de maand krijg je een factuur met je reiskosten. Mislukt het uitchecken, dan kan je dit laten herstellen.

Meer informatie over de NS-Business Card vind je op de website van het Serviceloket OV voor blinden en slechtzienden.

Kortingskaarten

Er zijn verschillende kortingskaarten en trajectkaarten die het reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken. Vraag je vervoersbedrijf om meer informatie.

Maar wat als het niet gaat?

Het is niet altijd even makkelijk om het openbaar vervoer te nemen. Bijvoorbeeld omdat de instap van de tram nog niet gelijkvloers is. Of omdat de bushalte te ver weg is.

In dat geval kan de gemeente misschien met je meedenken over een oplossing, bijvoorbeeld speciaal taxivervoer.

Links

Organisaties

Informatie en advies over openbaar vervoer

1 resultaat
Vergelijk hulpaanbod